< MARKETING FUNDAMENTALS - CONTENTS

Test ascultarea activă


Test ascultarea  activă

Ascultarea este esențială pentru comunicare. De foarte multe ori, ascultăm cu
jumătate de ureche. Atenția slăbeste și mintea ne fuge la intrebarea următoare sau se grăbește cu judecățile înainte ca interlocutorul să fi terminat ce avea de spus. Atunci cand lucrăm în grupuri, adesea suntem atat de preocupați să ne exprimăm opiniile, încât nu ne mai acordăm răgazul să ascultăm ceea ce spun ceilalți. In munca noastră, există multe situații în care ascultarea activă este deosebit de importantă. Exemple ar fi situațiile in care dați sau primiți instrucțiuni; nu sunteți de acord cu un coleg; dezbateți o problemă; instruiți si ajutați un coleg nou; Țineți un interviu de evaluare.

Ascultarea activă înseamnă:

  • să acorzi toată atenția cuvenită persoanei care vorbeste;
  • să demonstrezi sau să verifici că ai ințeles-o;
  • să nu te ocupi de alte lucruri!

 

Motivele pentru care este nevoie de ascultarea activă sunt:

  • pentru a evita neînțelegerile;
  • pentru ca relațiile pe care le stabilești cu ceilalți să fie clădite pe respect și acceptare;
  • pentru a-i încuraja pe oameni să spună mai multe și să vorbească liber;
  • pentru a le permite oamenilor să-și limpezească gândurile în legătură cu
    problema discutată, lăsandu-i să pună în cuvinte ceea ce au în minte.

Îndrumări pentru ascultarea activă

1. Acordați atenție oamenilor – Stați cu fața la ei și priviți-i in ochi. Arătați astfel
că aveți timp și pentru ei.

2. Fiți gata să parafrazați sau să "reproduceți" ceea ce vi s-a spus – Utilizați
expresii precum "Deci spui că..." sau "Ințeleg că vrei să spui că...". Faceți rezumate pentru a verifica dacă ați ințeles bine și arătați-i interlocutorului acest lucru.

3. Puneți întrebări dacă nu ați înțeles ceva – "Poți să explici puțin ce ai spus...?"
sau "Nu stiu dacă am ințeles bine ce spuneai de...". Nu treceți peste lucrurile pe
care nu le ințelegeți. Acest lucru poate să-l supere pe interlocutor.

4. Arătați că țineți seama de sentimentele celuilalt – Puteți exprima acest lucru
prin parafraza pe care o faceți sau separat, de pildă "Văd că te supără tare
lucrul ăsta". Recunoasterea sentimentelor poate fi o cale de a demonstra că ați
înțeles bine situația respectivă.

5.  Încurajați-i pe cei nesiguri de ei – Puneți întrebări deschise, cum ar fi "și ce s-a întamplat mai departe?" sau faceți comentarii favorabile de genul "sună foarte dificil". Sau pur și simplu dați din cap si spuneți "Aha". Și tăcerea ii poate
încuraja pe oameni să spună mai multe.

6. Nu reacționați sau nu răspundeți în niciun fel înainte să fiți sigur că
interlocutorul a terminat ce avea de spus – Nu vă repeziți cu răspunsul sau
nu-l asigurați pe interlocutor că grijile lui sunt neintemeiate. Ambele reacții i-ar
da impresia că vreți să scăpați de ei. Acest lucru poate fi însă dificil dacă
sunteți lezat, frustrat sau furios din cauza celor spuse.

Cât de greu vă va fi să respectați aceste recomandări depinde de situația în care veți recurge la ele. Cu cât aceasta este mai tensionată, cu atât va trebui să faceți mai mult efort pentru a le pune în practică. Ascultarea activă poate fi înhibată și de caracterul inegal al unei relații. Atunci când una din părți consideră că cealaltă posedă o anumită putere sau autoritate asupra ei, îi va veni mult mai greu să se simtă suficient de în largul ei încât să comunice deschis și sincer.